Dnia 14 października na przystanku końcowym przy ulicy Branickiego w Wilanowie po raz pierwszy zatrzymał się tramwaj. Była to jednostka pomiarowa należąca do floty Tramwajów Warszawskich, która miała za zadanie sprawdzenie całego nowo wybudowanego odcinka sieci trakcyjnej. Po tym etapie, przedsiębiorstwo przystąpiło do intensywnych testów nowo powstałej infrastruktury. W przypadku pomyślnego przebiegu jazd próbnych, pasażerowie mają szansę skorzystać z nowej trasy już na przełomie października i listopada.
Pod koniec minionego tygodnia Budimex, będący głównym wykonawcą projektu trasy tramwajowej do Wilanowa, oficjalnie potwierdził gotowość nowo powstałego torowiska biegnącego wzdłuż ulic: Belwederskiej, Sobieskiego oraz al. Rzeczypospolitej. W związku z tym pracownicy Tramwajów Warszawskich rozpoczęli ocenę pełnej gotowości całej trasy liczącej 6,5 kilometra do realizacji testowych przejazdów, zweryfikowali również stan czystości torowiska i jego bezpieczeństwo.
Pierwszego dnia, 14 października, na nowo wybudowane tory wyjechał tramwaj pomiarowy. Jego zadaniem było sprawdzenie poprawności montażu i naciągu sieci trakcyjnej. Zgodnie z planem dotarł do przystanku końcowego przy ulicy Branickiego. Po nim na trasie pojawiły się tramwaje marki Hyundai, które w przyszłości będą transportować pasażerów do Wilanowa. Planowane są intensywne testy całej infrastruktury tramwajowej w najbliższych dniach. Ostatni raz oddano do użytku tak długą trasę, liczącą około 13 km jednotorowego odcinka, kilkadziesiąt lat temu.
Terminal przy ulicy Branickiego będzie wymagał szczególnej uwagi ze względu na skomplikowany układ torów i rozjazdów. Pracownicy Tramwajów Warszawskich muszą przetestować wszystkie możliwe sytuacje drogowe – zarówno typowe, jak i te awaryjne. Do sprawdzenia jest ponad 100 różnych scenariuszy. Nową infrastrukturę muszą także poznać odpowiednio przygotowani motorniczy.
W najbliższym czasie Zarząd Transportu Miejskiego zaprezentuje nowe schematy linii tramwajowych i autobusowych. W pierwszych miesiącach funkcjonowania nowych linii tramwajowych nie będzie jeszcze ustalony docelowy czas przejazdu. Tramwaje będą nadal przechodziły obok terenu budowy, funkcjonować będą tymczasowe przejazdy przez torowisko, a na skrzyżowaniach wprowadzone zostaną stałoczasowe programy sygnalizacji świetlnej (bez priorytetów). Prace przy układzie drogowym mają zakończyć się na przełomie trzeciego i czwartego kwartału 2025 roku, zgodnie z aktualnym harmonogramem.