Podsumowanie warszawskiego Tygodnia Bezpieczeństwa i jego implikacje dla lokalnego systemu alarmowania

Tydzień Bezpieczeństwa, który odbywał się w Warszawie w ubiegłym tygodniu, każdego dnia skupiał się na innych aspektach bezpieczeństwa. We środę 9 października przeprowadzono testowanie systemu alarmowania, a już teraz możemy podsumować pewne wnioski dotyczące efektywności systemów powiadamiania mieszkańców stolicy.

Informacje o trwających ćwiczeniach były przekazywane za pomocą alertu Rządowego Centrum Bezpieczeństwa (RCB), Warszawskiego Systemu Powiadomień 19115 (WSP), Regionalnego Systemu Ostrzegania (RSO) oraz poprzez media.

Kiedy test sygnału alarmowego dobiegł końca, warszawiacy zostali poproszeni o wypełnienie ankiety, która miała na celu ocenę słyszalności syren alarmowych w miejscach, gdzie przebywali w czasie testu. Większość respondentów zgłosiła, że sygnał syren był niesłyszalny lub słabo słyszalny. Na podstawie tych wyników, w listopadzie powstanie mapa określająca obszary wymagające instalacji nowych syren alarmowych, zwłaszcza na terenach otwartych. Syreny alarmowe Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego, ze względu na ich wiek i przestarzałą technologię, nie umożliwiają automatycznego raportowania alarmu, dlatego miasto zaleci wojewodzie przeprowadzenie pilnego przeglądu i modernizacji systemu.

Miasto uważa również za konieczne stworzenie alternatywnych kanałów alarmowania dla osób przebywających w pomieszczeniach zamkniętych. W chwili obecnej niepotrzebnie wydłuża się czas informowania mieszkańców o zagrożeniu, gdyż każdy system jest administrowany i uruchamiany przez inny podmiot. Ratusz zamierza wystąpić do MSWiA o stworzenie scentralizowanego, modułowego systemu ostrzegania i powiadamiania, którego będzie mogła używać każda instytucja zarządzająca kryzysami.

Ważnym aspektem jest także uproszczenie procedur współpracy i zbadanie możliwości integracji innych nośników informacji, takich jak cyfrowe tablice na drogach czy systemy informacji pasażerskiej. W przypadku dużych obiektów publicznych (centra handlowe, lotniska, dworce kolejowe czy stacje metra) oraz wieżowców, Warszawa zamierza zarekomendować analizę możliwości wdrożenia kanałów automatycznego przekazywania informacji o zagrożeniach do centrów zarządzania tymi miejscami.